Sofianna's Paidousi Author Official Site

Check out my other blogs!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!
Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Total Pageviews

Friday, March 6, 2020

Πολυτίμη Μαχαίρα: "Από παιδί ανέβαζα έργα, έστηνα σκηνικά κι έντυνα τα παρεάκια της γειτονιάς μου"


Η σκηνογράφος-ενδυματολόγος Πολυτίμη Μαχαίρα στέλνει μήνυμα στη... Ζοζεφίνα και στο Fairytales, -με το δημοσιογραφικό... κινητό του Νίκου Κολίτση-, μέσω μιας αποκλειστικής συνέντευξης, γιατί... "η τέχνη είναι ο καθρέφτης της εποχής που διανύουμε", "ένας καλός σκηνογράφος είναι πρωτίστως ένας καλός σκηνοθέτης" και γιατί, σε τελική ανάλυση, "το να συνδημιουργήσεις μ' έναν εμπνευσμένο σκηνοθέτη (σ.σ. και άνθρωπο λέμε εμείς...) είναι μεγάλη τύχη κι αυτό φαίνεται στο αποτέλεσμα". Αν φαίνεται λέει...

Aποκλειστική συνέντευξη της σκηνογράφου-ενδυματολόγου Πολυτίμης Μαχαίρα στο Fairytales και στον δημοσιογράφο Νίκο Κολίτση


Ποια στοιχεία, ενδεχόμενα και καινοτόμα, χαρακτηρίζoυν τα σκηνικά-κοστούμια της παράστασης «Ζοζεφίνα, έχεις μήνυμα»;
Η αφορμή για μένα ήταν η σκηνοθεσία. Όταν κλήθηκα για την ανάληψη αυτού του έργου, "Ζοζεφίνα έχεις μήνυμα", οι πρόβες ήταν ήδη σε εξέλιξη. Η εμπνευσμένα ανατρεπτική οπτική και μεταφορά του μύθου στη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά σε καμία περίπτωση... κουνώντας το δάχτυλο στον έφηβο, στον οποίο απευθύνεται, ήταν ένα δυνατό ερέθισμα! Ακολουθώντας τη γραμμή της Άννας Τζίμα, συμπλήρωσα το παζλ της εικόνας, αναδεικνύoντας τα καταγγελτικά στοιχεία... με σοβαρότητα αλλά και με χιούμορ.

"Ένας καλός σκηνογράφος, είναι πρωτίστως ένας καλός σκηνοθέτης"

Πόσο σημαντικό είναι το κοστούμι για έναν ηθοποιό στο θέατρο για παιδιά; Eίναι πιο σημαντικό από τη σκηνογραφία;
Το κοστούμι αποτελεί επί μέρους στοιχείο της συνολικής εικόνας του "κάδρου" μιας σκηνογραφίας. Xρειάζεται οι αυριανοί θεατές να εκπαιδευτούν, αξιώνοντας μια ολοκληρωμένη παράσταση, με την ατμόσφαιρα και το "άρωμα" εποχής που προσδίδει η εικόνα. Σε περίπτωση που για λόγους οικονομικής δυσπραγίας, (διότι, πιστέψτε με, δεν υπάρχει αφαιρετική άποψη για την έλλειψη σκηνικού..., αυτά δοκιμάστηκαν κι εξαντλήθηκαν, κάποιες δεκαετίες πριν, στο παγκόσμιο θέατρο), δεν υπάρχει σκηνικό, τότε αυτόματα, το κοστούμι "χρεώνεται" και την ανάδειξη της ατμόσφαιρας.

Tι είναι για εσάς η σκηνογραφία; Ένας μαγικός κόσμος ή ένα επάγγελμα, απαραίτητο για το θέατρο;
Για έναν δημιουργό, η τέχνη του είναι σημείο αναφοράς και αυτοπροσδιορισμός, καθώς καλείται να "εκθέσει" την προσωπικότητα μέσα από τη "γραφή" του. Αναμφίβολα, πρόκειται για έναν μαγικό κόσμο τον οποίο δημιουργείς από το μηδέν και σε περιβάλλει με την υλοποίησή του... Πώς θα μπορούσα να υποστηρίξω κάτι άλλο από αυτό που πιστεύω κι υπηρετώ;

"Ο ηθοποιός, ο σωματότυπος και τα εκφραστικά του στοιχεία, συμβάλλουν στο παραγόμενο προϊόν"

Σας οδηγεί το κείμενο στη δημιουργία των κοστουμιών ή ο/η ηθοποιός που υποδύεται τον ρόλο;
Καταρχάς το έργο, ως αφετηρία κι εν συνεχεία, η κοινή με τον σκηνοθέτη γραμμή. Ο ηθοποιός, ο σωματότυπος και τα εκφραστικά του στοιχεία, συμβάλλουν στο παραγόμενο προϊόν.

Πότε αποφασίσατε ν’ ασχοληθείτε ειδικά με τη σκηνογραφία-ενδυματολογία και γιατί;
Τις μεγάλες αποφάσεις δεν τις παίρνεις ο ίδιος, σε βρίσκουν... Ήταν παιχνίδι-εμμονή από την παιδική μου ηλικία... Ανέβαζα έργα, έστηνα σκηνικά κι έντυνα τα παρεάκια της γειτονιάς μου.

Tι σας εμπνέει περισσότερο; To ίδιο το έργο που αναλάβατε ή ο σκηνοθέτης;
Το να σε εμπνεύσει ένα έργο είναι πολύ σημαντικό... Το να συνδημιουργήσεις μ' έναν εμπνευσμένο σκηνοθέτη είναι μεγάλη τύχη κι αυτό φαίνεται στο αποτέλεσμα.

Υπάρχει νέα γενιά σκηνογράφων-ενδυματολόγων στην Ελλάδα; Ποιο είναι το επίπεδό τους, συγκριτικά με την περασμένη δεκαετία;
Φυσικά και υπάρχουν ταλαντούχοι σκηνογράφοι κι ενδυματολόγοι. Η τέχνη είναι ο καθρέπτης της εποχής που διανύουμε... Δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση με προηγούμενες δεκαετίες, αν σκεφτεί κανείς ότι ήδη η εικονική πραγματικότητα εισβάλλει και στον χώρο του θεάματος. Το μοναδικό σημείο σύγκρισης, είναι η ηθική, με την ευρύτερη έννοια, συνέπεια του καλλιτέχνη -δημιουργού με το έργο του.

                                     
                                         Συγγραφέας: Σοφιάννα Παϊδούση
Ηλικία: από 4 ετών
Σελίδες: 80
Είδος: Print Book, Fairytale, Picture book, full color
Τόπος & Χρόνος έκδοσης: Αθήνα, Ιούλιος 2019

Παραγγείλτε το βιβλίο του Παρφέ, στη μοναδική τιμή των 9,99 € και κερδίστε αυτόματα: 

  • Το αντίστοιχο eBook του Παρφέ, (αξίας 4.90 €)
  • Την ηχογραφημένη αφήγηση της ιστορίας  (αξίας 1 €)
  • Ιδιόχειρη αφιέρωση της συγγραφέα

Τι υλικά αρέσκεστε να χρησιμοποιείτε γενικά; Τι χρησιμοποιείτε στη συγκεκριμένη παράσταση «Ζοζεφίνα, έχεις μήνυμα»
Το έργο και η σκηνογραφική σύλληψη σε οδηγούν στη μανιέρα των υλικών σου, διαφορετικά αναπαράγεσαι, εγκλωβίζεσαι κι εξαντλείσαι σε φόρμα "κονσέρβα". Στο "Ζοζεφίνα έχεις μήνυμα" δημιούργησα ένα πολύ σκληρό περιβάλλον, με υπαινικτικά στοιχεία κι αρκετό χιούμορ...

"Για έναν δημιουργό, η τέχνη του είναι σημείο αναφοράς και αυτοπροσδιορισμός, καθώς καλείται να "εκθέσει" την προσωπικότητα μέσα από τη "γραφή" του"

Πώς αντιμετωπίζετε την αισθητική του μεταμοντέρνου;
Αρκετά ενδιαφέρουσες αναζητήσεις από δημιουργούς οι οποίοι πειραματίστηκαν με αντιφατικές αρχές κι ετερογενή εκφραστικά στυλ... Όμως, δεν μπορώ να παραβλέψω την κεκαλυμμένη ασχετοσύνη πολλών δήθεν καλλιτεχνών πίσω από ανάλογες προσεγγίσεις.

Σκηνικά ή κοστούμια;
Δε θα βρείτε συνάδελφο, μ' αυτή τη διπλή ιδιότητα, σκηνογράφο - ενδυματολόγο, να σας πει ότι προτιμά το επί μέρους από το όλον.


"Xρειάζεται οι αυριανοί θεατές να εκπαιδευτούν, αξιώνοντας μια ολοκληρωμένη παράσταση, με την ατμόσφαιρα και το "άρωμα" εποχής που προσδίδει η εικόνα"

Δουλεύετε ή θα μπορούσατε να δουλέψετε ερήμην της σκηνοθετικής γραμμής;
Ένας καλός σκηνογράφος, είναι πρωτίστως ένας καλός σκηνοθέτης. Ωστόσο, ο άξονας και η γραμμή, ορίζονται από τον σκηνοθέτη. Ο σκηνογράφος, καλείται ν' αναδείξει την οπτική του σκηνοθέτη ως συνδημιουργός.

Νικος Κολίτσης 
(Αρχισυντάκτης)


Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής (Τμήμα Φιλολογίας-ΑΠΘ), 
με μεταπτυχιακό στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. 
Αριστούχος Δημοσιογραφίας, με σπουδές Φωτογραφίας. 
Συγγραφέας, κριτικός θεάτρου (για παιδιά & ενήλικες), κινηματογράφου & λογοτεχνίας,
με συνεργασίες 
με έντυπο-ηλεκτρονικό τύπο πανελλαδικά.

Διαβάστε επίσης: "Rebe-tango", 







No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Follow me on Social Media


Send us your CV: fairytalesbysofianna@gmail.com

Subscribe to our mailing list

* indicates required