Sofianna's Paidousi Author Official Site

Check out my other blogs!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!
Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Total Pageviews

Sunday, August 27, 2023

Γιώργος Αναγνωστάκης (Κουκλοθέατρο Κρήτης): "Τα παιδιά μαγνητίζονται από το μαύρο θέατρο, επειδή ο ανθρώπινος παράγοντας εξαφανίζεται"


Το Κουκλοθέατρο Κρήτης συμπληρώνει αισίως δέκα χρόνια δημιουργικής πορείας (Χρόνια Πολλά!) και ο Γιώργος Αναγνωστάκης, με τη πολύτιμη βοήθεια μικρών και μεγάλων, προσπαθεί να αποτρέψει τα μοχθηρά σχέδια του περίφημου Ψαροτρομάρα και της σουπιάς στην Ψαροχώρα! Άλλωστε, "καθήκον μας είναι να σπάσουμε τον φραγμό του παθητικού θεατή". Πάμε να το καταφέρουμε ακόμη μία φορά;

Αποκλειστική συνέντευξη του Γιώργου Αναγνωστάκη (Κουκλοθέατρο Κρήτης) στο Fairytales και τον δημοσιογράφο Νίκο Κολίτση

Πού έγκειται η διαχρονικότητα του έργου «Ο Ψαροτρομάρας» της Φρόσως Χατόγλου από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα;

Η διαχρονικότητα του έργου έγκειται στις αδιασάλευτες αξίες που υποβόσκουν. Την αλληλεγγύη, τη συνεργασία που προβάλει ως αναγκαία μπροστά σε έναν κίνδυνο που ξεπερνά τις δυνάμεις μας, τη δημοκρατία και την αξία της απλής ζωής σε σύγκριση με την αχρείαστη πολυτέλεια.

Γιατί σήμανε συναγερμός στην Ψαροχώρα;

Ο συναγερμός σήμανε τη στιγμή της άφιξης του Ψαροτρομάρα και λόγω της πρόθεσής του να γκρεμίσει τα σπιτάκια των ψαριών για να χτίσει το παλάτι του.


Δευτλερα 28 Αυγούστου

Cine Ορφέας, Κέρκυρα

Πόσο διαδεδομένη είναι η τεχνική του μαύρου θεάτρου και δη στο κουκλοθέατρο στο εξωτερικό σε σύγκριση με την Ελλάδα και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της που ταιριάζουν με την παιδική ηλικία;

Τα παιδιά μαγνητίζονται από το μαύρο θέατρο, επειδή ο ανθρώπινος παράγοντας εξαφανίζεται. Έτσι, εκτός του ότι η δράση διεξάγεται με τρόπο που στα μάτια του παιδιού φαντάζει μαγικός, τα χρώματα, ειδικά επιλεγμένα για το black light, αποκτούν ιδιαίτερη υπόσταση. Την ίδια στιγμή τα σκηνικά και οι κούκλες μεταμορφώνονται με πρωτότυπες και απόκοσμες αντανακλάσεις, κάνοντας έτσι ζωντανότερο το παραμυθιακό στοιχείο. 

Απ' όσο γνωρίζω στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στο παιδικό θέαμα του κουκλοθέατρου. Στο εξωτερικό σίγουρα υπάρχουν ανάλογες απόπειρες, χωρίς να μπορώ να πω με ασφάλεια ότι έχουν φτάσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χαρακτηριστεί το μαύρο κουκλοθέατρο "διαδεδομένο".

Διαφήμιση

www.sofiannapaidousi.com

                                    (Σοφιάννα Παϊδούση)

Ο Ψαροτρομάρας και η παρέα του έχουν ταξιδέψει, επί σειρά ετών, σε μικρά ακριτικά νησιά, μεγάλα αστικά κέντρα, Ελλάδα και εξωτερικό. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες διαφορές που διακρίνετε σε παιδιά και ενήλικες;

Η βασική διαφορά έγκειται στον βαθμό συμμετοχής του κοινού. Στις παραστάσεις μας υπάρχει αρκετή διάδραση, ως βασικό στοιχείο της δράσης. Παρατηρείς, λοιπόν, ότι στην περιφέρεια και σε ακριτικές περιοχές το κοινό είναι περισσότερο διστακτικό να συμμετέχει και να αλληλεπιδρά, κάτι, όμως, που συμβαίνει και σε μεγάλα αστικά κέντρα του εξωτερικού, όπου έχουν μάθει ότι στο θέατρο είναι απλώς παθητικοί θεατές. Καθήκον μας είναι, βέβαια, να σπάσουμε αυτό τον φραγμό, πράγμα το οποίο το καταφέρνουμε σχεδόν πάντα. 

Οι ενήλικες από την άλλη -και αυτό είναι το σημαντικό- δε μένουν αδιάφοροι, για τους ίδιους λόγους, αλλά επιπλέον γιατί το χιούμορ στις παραστάσεις έχει προσαρμοστεί και στις απαιτήσεις του ενήλικου κοινού. Έτσι, τα γέλια των μικρών και των μεγάλων ακούγονται και συναυλίζονται.

Aκόμα και η δικαστική εξουσία τάσσεται στο πλευρό του… εξουσιαστή Ψαροτρομάρα! Πόσο απέχει η πραγματικότητα τελικά από τον κόσμο του κουκλοθέατρου; Πόσο δύσκολη υπόθεση είναι η επανάσταση με αιτία και αφορμή ακόμη και στον βυθό και στον κόσμο των ψαριών;

Η τέχνη, ως κύτταρο πραγματικότητας, εμπεριέχει γενετικά όλα τα χαρακτηριστικά του κοινωνικού γίγνεσθαι, πάντα μέσα στην εν ενεργεία δυναμικότητα και πολυπλοκότητά του. 

Η επανάσταση από την άλλη, όσο δύσκολη υπόθεση ακούγεται, τόσο εύκολη μπορεί να γίνει, αν συναρτηθεί με την αμετάκλητη απόφαση για αλλαγή μιας κατάστασης, με τον παραμερισμό των προσωπικών συμφερόντων αλλά και με την υπερκέραση του φόβου απέναντι στην καταδυναστευτική αιτία και στο ενδεχόμενο μιας ήττας.

Δέκα χρόνια Κουκλοθέατρο Κρήτης. Ποιοι είναι οι τρεις βασικοί λόγοι για τους οποίους αξίζει να το γιορτάζετε δεόντως;

Γιατί αγαπάμε αυτό που κάνουμε, μετά από 10 χρόνια συνεχίζουμε ακόμα να το κάνουμε και γιατί έχουμε σχέδια για το μέλλον!


Σε μία… άτυπη δημοσκόπηση, επειδή έρχονται και εκλογές, ποια είναι η αγαπημένη κούκλα των παιδιών;

Στον Ψαροτρομάρα τις εντυπώσεις των παιδιών κερδίζει η γοργόνα και των ενηλίκων η Κρητική γόπα!

Ποια θα ήταν η γοργόνα, αν τη μεταφέραμε από τον βυθό στον κόσμο των παιδιών και των ενηλίκων αντίστοιχα σήμερα;

Αυτό το αφήνω στην κρίση σας. Θα σας απευθύνω την ίδια ερώτηση μετά την παράσταση!

Νικος Κολίτσης

   (Αρχισυντάκτης)


Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής 
(Τμήμα Φιλολογίας-ΑΠΘ), 
με μεταπτυχιακό στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. 
Αριστούχος Δημοσιογραφίας, με σπουδές Φωτογραφίας. 

Συγγραφέας, κριτικός θεάτρου (για παιδιά & ενήλικες), κινηματογράφου & λογοτεχνίας,
με συνεργασίες 
με έντυπο-ηλεκτρονικό τύπο πανελλαδικά.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Follow me on Social Media


Send us your CV: fairytalesbysofianna@gmail.com

Subscribe to our mailing list

* indicates required