Saturday, April 14, 2018

Παράξενο ζευγάρι

«Παράξενο Ζευγάρι»
Θέατρο Ζίνα, Εξάρχεια
Κριτική θεατρικής παράστασης
12 Απριλίου 2018

του αρχχισυντάκτη Νίκου Κολίτση

«Παράξενο ζευγάρι» κυκλοφορεί ελεύθερο στα Εξάρχεια και πιο συγκεκριμένα στο θέατρο Ζίνα, στην κωμωδία καταστάσεων και ανατροπών, του Αμερικανού Νιλ Σάιμον, (σε σκηνοθεσία και διασκευή Βλαδίμηρου Κυριακίδη), που πραγματεύεται τη διαχείριση ενός γάμου-ναυαγίου, μέσω της αντρικής συγκατοίκησης και συμβίωσης δύο διαφορετικών ανθρώπων, σ’ ένα διαμέρισμα... της Νέας Υόρκης.


«Ο άδειος τενεκές κάνει το μεγαλύτερο θόρυβο»
«Έχω ανοίξει τρεις χιλιάδες μπύρες, δε μου έχει μείνει νύχι»
«Εσύ έχεις δανειστεί και από άστεγο»

Ο πολυγραφότατος και δημοφιλής στην Ελλάδα, Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας -και ένας εκ των καλύτερων συγγραφέων κωμωδίας όλων των εποχών-, Νιλ Σάιμον, μετά τη δραματική κομεντί «Καινούρια Σελίδα» (Chapter Two) στο Θέατρο Γκλόρια Μικρό (διαβάστε αντίστοιχη αποκλειστική κριτική), την ίδια θεατρική χρονιά, αναλαμβάνει... τη Ζίνα, μ’ ένα κείμενο, που αποτέλεσε σενάριο της γνωστής ταινίας «The Odd Couple» (1968), με τους Walter Matthau και Jack Lemmon, με επιπρόσθετη τηλεοπτική συνέχεια επί της οθόνης το 2015.


«Μπορεί το παιδί μου να μην έχει να φάει, 
αλλά χάρη σε μένα έχει wi-fi»
«Πάλι έγκυος είναι; -Όχι, απλώς χοντρή»

Η αντρική φιλία, ο φόβος της μοναξιάς, η αντίδραση στην καταπίεση και η εμμονή με τα social media στην καθημερινότητα των ανθρώπων, εναλλάσσονται, μεταξύ άλλων, από το κωμικό στο τραγικό, με ισχυρές δόσεις αυτοσαρκασμού και έμμεσα μηνύματα, «food for thought», για μικρούς και μεγάλους.

Highlights: 
η ανεπανάληπτη και απολαυστική, σε βαθμό δακρύων, τηλεφωνική επικοινωνία του διαζευγμένου πατέρα Όσκαρ (Ζουγανέλης), με την πρώην... μέγαιρα, με αφορμή τη μοναδική «γυναικεία αφορμή επικοινωνίας», που αφορά στο... ύψος και στην ημερομηνία καταβολής της αντίστοιχης «διατροφής», -με το παιδί φυσικά «αυτήκοο μάρτυρα» στο πλευρό της-, που αποπροσανατολίζει πάντα από την ουσία της σχέσης πατέρα-παιδιού, καθιστώντας αδιεξοδική και αναποτελεσματική την όποια παιδαγωγική, που έχει ορίσει, πάντως, την καταλληλότητα του γονέα, εδώ και χρόνια, με εμφατικό τρόπο, χωρίς εξαιρέσεις και συμβιβασμούς: «Κατάλληλος γονέας είναι αυτός που μπορεί να εξασφαλίσει την επικοινωνία του παιδιού με το γονέα που δε μένει μαζί». Τελεία.
η απουσία βωμολοχιών -με την ταυτόχρονη απουσία σύγχρονης, κακώς εννοούμενης, γλωσσικής επικαιροποίησης, με τα παρεπόμενά της- που συνιστά, δημοσιογραφικά, είδηση για το συγκεκριμένο είδος κωμωδίας στην Ελλάδα και καθιστά την παράσταση οικογενειακή πρόταση εξόδου
το t-shirt του Ερμόλαου Ματθαίου, με το σύμβολο της αμερικάνικης διατροφής, το burger, με το αντίστοιχο λογότυπο «Ηappy Burger»
τo epic black t-shirt, του Γιώργου Χατζή, με το logo «God saves the Queen», των Sex Pistols και την κόκκινη μπαντάνα στο κεφάλι, 
ο καταιγιστικός ρυθμός της δίωρης παράστασης (μ’ ένα 15λεπτο διάλειμμα), που έριχνε κλεφτές ματιές προς την επιθεώρηση


«Ο γάμος είναι σαν την οδήγηση. Αν δεν έχεις τα μάτια σου στο δρόμο, τη σκότωσες την αγελάδα»
«Πόσο κρατάει; -H κράμπα δύο λεπτά, το διαζύγιο για πάντα»

Σκηνοθεσία: ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, σκηνοθετεί τον εαυτό του, μοιράζοντας ρόλους και χρόνους, χωρίς ν’ αφήνει κανέναν παραπονεμένο, με λειτουργικό και σύγχρονο τρόπο, χωρίς πάντως ν’ απογειώνει το κείμενο, τη διασκευή του οποίου έχει αναλάβει ο ίδιος, δείχνοντας τον απαιτούμενο σεβασμό και επιτείνοντας το ρυθμό του, στις στροφές των κωμικών και δραματικών στιγμών

Hθοποιοί: Γιάννης Ζουγανέλης, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Πάνος Σταθακόπουλος, Βάσω Γουλιελμάκη, Ιωάννα Ασημακοπούλου, Γιώργος Χατζής, Ντίνος Σπυρόπουλος & Ερμόλαος Ματθαίου
Ο Γιάννης Ζουγανέλης, μόνο έκπληξη δεν είναι με την υποκριτική του performance. Αεικίνητος -έκανε μέχρι και σπαγγάτο παρακαλώ!- με πληθωρική παρουσία και απόλυτο έλεγχο των εκφραστικών του δυνατοτήτων, εν είδει σύγχρονης οπτικοακουστικής κονσόλας -με ατελείωτα εφέ, γκριμάτσες, καρικατούρες και ηχητικά μπλιμπλίκια-, άφησε το στίγμα του, με καθ’ όλα πειστικό τρόπο, σ’ ένα ρόλο που του ταίριαζε απόλυτα 

«Οκτώ ολόκληρα δωμάτια έχει εδώ μέσα το σπίτι. Μπορεί να περάσει μία ολόκληρη χρονιά και να μη συναντηθούμε ποτέ»

Ο πολυτάλαντος Βλαδίμηρος Κυριακίδης, σκιαγραφεί, μέσω του εαυτού του, τον αντίποδα του Όσκαρ, τον ψυχαναγκαστικό Φέλιξ, «εν είδει γατοτροφής», στον έτερο πρωταγωνιστικό ρόλο, με μια αξιοσημείωτη χημεία με το Γιάννη Ζουγανέλη, με δυνατές στιγμές αλλά και εγγενείς αδυναμίες

«Από πού εμπνέεσαι για να γράφεις τις ειδήσεις; -Από τις ειδήσεις»
«Άμα βγει η αδερφή σου στις ειδήσεις, θα μας κάνουν μήνυση οι εξωγήινοι»

η Βάσω Γουλιελμάκη & η Ιωάννα Ασημακοπούλου, ενσάρκωσαν, με περισσή αφέλεια, τις Αγγλίδες γειτόνισσες, με το Αγγλοσαξωνικό φλεγματικό τους χιούμορ, αν και από ένα σημείο και μετά, οι τσιριχτές φωνές και τα κλάματα, εν είδει καρικατούρας, δημιούργησαν ένα αίσθημα κούρασης 
Η «ποκεροπαρέα», με τα προσωπικά, οικογενειακά και επαγγελματικά βαρίδια στις τσέπες της, έστω και... «μέχρι τις δώδεκα το βράδυ», με τους Πάνο Σταθακόπουλο, Ντίνο Σπυρόπουλο, Ερμόλαο Ματθαίου & Γιώργο Χατζή, ήταν ομοιογενής... στην ανομοιογένειά της, με τον αστυνομικό (Πάνο Σταθακόπουλο), να κλέβει αναμφίβολα τις εντυπώσεις

«Είσαι σαν αρσενικό φις, που δε σε θέλουν οι μπρίζες»

O, «Σταμάτα να σκέφτεσαι σαν μπάτσος...», μηχανόβιος, Γιώργος Χατζής, υπογράφει το ροκ ημερολόγιο της παράστασης, με ολική επαναφορά από τους Άγαμους Θύτες, ενώ οι Ντίνος Σπυρόπουλος & Ερμόλαος Ματθαίου, συμπληρώνουν το παζλ, με χιουμοριστικό και καθόλου διεκπαιρεωτικό τρόπο, λαμβάνοντας μερίδιο (και χρόνου) στην παράσταση 


«Εσύ είτε μουτρώνεις είτε χαίρεσαι, την ίδια μούρη έχεις»
«Γιατί κλαις; Θα κοκκαλώσουν τα βλέφαρά σου, θα γίνεις νυχτερίδα»

Σκηνικά, Κοστούμια, Μουσική, Φώτα:
Ζεστό και πολυθεματικό σκηνικό, με λεπτομέρειες και ατμόσφαιρα... Ορλεάνης, ενώ τα κοστούμια είχαν σωστές εναλλαγές και ταιριαστούς χρωματισμούς
εξαιρετικοί φωτισμοί, που αντανακλούν και στις αποκλειστικές συνοδευτικές φωτογραφίες της κριτικής και ταιριαστές μουσικές επιλογές, σε σημείο που μέχρι το επόμενο πρωινό, συνεχίζαμε να σιγοτραγουδάμε το ρυθμό... των τίτλων τέλους
ευρηματικό σκηνοθετικά το βίντεο, μέσω του οποίου αποτυπώνεται η  ψυχαναγκαστική εμμονή του Φέλιξ, να επαναφέρει το σπίτι... στην εποχή της καθαριότητας,  καθιστώντας πιο ομαλή την εναλλαγή των σκηνών 

«Πρώτη φορά βλέπω λαιμό με οδηγίες χρήσεως»
«Αν δεν πιάσω κάτι απαλό, θα πεθάνω. -Πιάσε το Swiffer»

Iδανικό Soundtrack: 


«Ένοικοι σε σχέσεις που χρειάζονται ενέσεις, 
απ' αυτές που έχουνε μια δόση φαντασία...
Κι αφού δεν έχω τίποτα δεν έχω αντιπάλους 
κι η ψυχή μου ένοικος σ' αυτή την ιστορία»
«Ένοικοι», Ενδελέχεια, «Είναι εδώ... ό,τι είναι και πιο πέρα» Lp/cd, 2009


«Πόδια έχω, πατημασιές θα κάνω. Τι να κάνω; Nα σκαρφαλώνω από ντουλάπι σε ντουλάπι;»

More things to do: 
είναι αναμενόμενο, ορισμένα σημεία, να μην ταιριάζουν με την κουλτούρα και την ψυχοσύνθεση του Έλληνα, παρά τις αναγκαίες και πετυχημένες -στην πλειοψηφία τους-, προσαρμογές του κειμένου από τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη
το overacting, all against all, δημιουργεί την απαραίτητη αίσθηση παραφροσύνης, την ίδια στιγμή που αυτό το ανελέητο box to box αναπόφευκτα κουράζει και αποπροσανατολίζει από τους διαλόγους
η διαφορετική αίσθηση του χιούμορ, που διαθέτει ο καθένας, συνάδει με το δεδομένο συμπέρασμα ότι είναι δεν θεατρικά δεοντολογικό, να μπαίνει αυθαίρετα στη ζυγαριά το πόσο και αν γελάει ο καθένας, που, σε κάθε περίπτωση, ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο, όντας κάτι προσωπικό
η τηλεοπτική αύρα και η αντίστοιχή οπτική της, που φέρνουν οι ηθοποιοί της παράστασης, από τις εμφανίσεις τους στη μικρή οθόνη, δεν είναι πάντα εύκολο ν' αποσυνδεθούν από τη θεατρική σκηνή, που έχει άλλη φιλοσοφία ζωής και πολιτιστικής αξίας


«Κάθε μια ώρα βάζω υπενθύμιση για να δω τι έχω να κάνω. -Τι έχεις να κάνεις; -Δε θυμάμαι»

Credits: στην υπεύθυνη επικοινωνίας της παράστασης, Αγλαϊα Παγώνα, για την άμεση ανταπόκριση και τη συνεργασία

Συντελεστές

Συγγραφέας: Νηλ Σάιμον
Σκηνοθεσία: Βλαδίμηρος Κυριακίδης
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια: Νικόλ Παναγιώτου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Κυριακού


Παίζουν οι ηθοποιοί:

 Γιάννης Ζουγανέλης, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Πάνος Σταθακόπουλος, Βάσω Γουλιελμάκη, Ιωάννα Ασημακοπούλου, Γιώργος Χατζής, Ντίνος Σπυρόπουλος, Ερμόλαος Ματθαίου.

ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ

Τετάρτη 19:30
Πέμπτη 21:00
Παρασκευή 21:00
Σάββατο 18:00 λαϊκή και 21:00
Κυριακή 18:00 & 21:00

Τιμή εισιτηρίου: 20 €, 17 €, 15 €

ΘΕΑΤΡΟ ΖΙΝΑ
Διεύθυνση: Λεωφ. Αλεξάνδρας 74, Αθήνα 114 73
Τηλέφωνο: 21 0642 4414

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Follow me on Social Media


Send us your CV: fairytalesbysofianna@gmail.com

Subscribe to our mailing list

* indicates required