Sofianna's Paidousi Author Official Site

Check out my other blogs!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Eπικοινωνήστε μαζί μας!
Eπικοινωνήστε μαζί μας!

Total Pageviews

Friday, May 18, 2018

«Η γυναίκα της Ζάκυθος»

Θέατρο Εκάτη

Κριτική Θεατρικής παράστασης
 Απρίλιος 2018

Τoυ δημοσιογράφου Νίκου Κολίτση

Με φόντο, στην καρδιά και το μυαλό, τα φιλόξενα έδρανα του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., των περασμένων χρόνων και τις αναλύσεις των λογοτεχνικών κειμένων όλων των εποχών, δε θα μπορούσαμε, ακόμα και εν είδει φιλολογικής -και δημοσιογραφικής- διαστροφής, πλέον, να μην παρακολουθήσουμε τη θεατρική αποτύπωση ενός από τα σημαντικότερα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, με τίτλο «Η γυναίκα της Ζάκυθος», του Διονύσιου Σολωμού, σε σκηνοθεσία της Βαλεντίνης Λουρμπά, στο θέατρο Εκάτη.



«Η Γυναίκα της Ζάκυθος» είναι ένα θεμελιακό κείμενο της νεοελληνικής μας ταυτότητας και ένα σύνθετο ψυχογράφημα του εθνικού μας ποιητή, -στο ένα από τα δύο μόλις οριακά πεζά του- αινιγματικό και αλληγορικό, στην εσωτερικότητά του, που παραπέμπει στη σημερινή εποχή, καθρεφτίζοντας τη σκοτεινιά της τρέλας, με όχημα ένα μοναστήρι και τη γαλάζια θάλασσα στο περιβόλι του.
Η Γυναίκα της Ζάκυθος βρίσκεται σε κατάσταση ψυχικού ολέθρου και σοβαρής ταραχής... ζηλεύει την ωραία αδελφή της και ξεσπά σε ακατανόμαστες ύβρεις εναντίον της, μέχρι που χάνει τα λογικά της και πιάνοντας ένα ζωνάρι για να την κρεμάσει, απαγχονίζεται η ίδια! Οι εραστές της, όταν καταρρέει και απομονώνεται, την εγκαταλείπουν, καταφθάνουν, όμως, θορυβημένοι φορώντας προσωπίδα- όταν μάθουν το φρικτό της τέλος-. Ο Ιερομόναχος Διονύσιος, αφού δεήθηκε για το έθνος που πολεμάει, σταματάει σ’ ένα πηγάδι κι αναρωτιέται, πόσοι είναι οι δίκαιοι και οι άδικοι γύρω του. Τότε έρχεται στην σκέψη του η Γυναίκα της Ζάκυθος με την τερατώδη ασκήμια της, τον χείριστο χαρακτήρα της, τις απιστίες στον άντρα της, το θανάσιμο μίσος προς την αδελφή της και την απερίγραπτη εχθρότητα προς το έθνος.

Highlights: η ατμοσφαιρική μουσική, ο σεβασμός -με ευλαβική συνέπεια στο ύφος και το πνεύμα- στο πρωτότυπο κείμενο, το μεγαλείο του κειμένου, ο στοχασμός και η συγκίνηση που ανατροφοδοτείται από ένα αμιγώς θεατρόφιλο κοινό με απαιτήσεις, το μικρό θέατρο της Εκάτης, που τολμά ν’ αγγίξει ένα απαιτητικό κείμενο, που δύσκολα μπορεί να μεταφερθεί μ’ επιτυχία στο θέατρο

Σκηνοθεσία:  η σκηνοθέτης Βαλεντίνη Λουμπρά, κερδίζει το στοίχημα της σκηνοθετικής απόδοσης ενός ανθρώπινου δράματος, που ισορροπεί ανάμεσα στη λογική και την τρέλα, καθοδηγώντας, με λιτό και συμβολικό τρόπο, τους ήρωες του έργου, έχοντας, ταυτόχρονα, αξιόλογη κινησιολογική καθοδήγηση

Ηθοποιοί:  Γιάννης Κωσταράς, Δημήτρης Κοντοδήμος & Δώρα Τζερουνιάν

οι ηθοποιοί υπηρέτησαν με φρόνημα και συνείδηση το υψηλό κείμενο, με εμφανή, πάντως, την απουσία εσωτερικότητας και δυνητικού ψυχισμού σε σημεία των ερμηνειών τους

Iδανικό Soundtrack: 


«Γλείφουμε τις πληγές στο άγιο σου δέρμα,
σερνόμαστε κατάκοποι κοντά σου, 
και μες το παρεκκλήσι της καρδιάς σου, 
κοινωνάμε στάχτη, πίκρα κι αίμα…»

«Ρίξτε τις καρδιές σας στα σκυλιά, Διάφανα Κρίνα, 
Από το cd/lp «Έγινε Η Απώλεια Συνήθεια Μας» (1996)

Moυσική, Κοστούμια, Σκηνικά, Φώτα: 
η θρησκευτική μουσική λειτουργεί υποβλητικά, κατανυκτικά και παρηγορητικά ταυτόχρονα, στη θεατρική τελετουργία
τα λιτά σκηνικά στριμώχνονται και ασφυκτιούν στη μικρή σκηνή του θεάτρου, αποδίδουν, όμως, στο μέτρο του δυνατού, τη ρεαλιστικότητα του κειμένου, με αφαιρετικό τρόπο
τα αυθεντικά κοστούμια εποχής των ηθοποιών είναι κατάλληλα για την περίσταση και τη συνθήκη
Ο ελλειπτικός φωτισμός δεν πρωταγωνιστεί στη δραματουργία, αλλά συμπληρώνει διακριτικά και μετρημένα


More things to do: 
Υπάρχουν στιγμές -είναι η αλήθεια- που χρήζουν πιο ενδελεχούς προσέγγισης και ρέπουν προς τον ερασιτεχνισμό, λαμβάνοντας υπόψη τις υποκριτικές δυνατότητες των ηθοποιών και τη σκηνοθετική διαχείριση, σε συνδυασμό, πάντα, με την επάρκεια των τεχνικών μέσων του θεάτρου και της συνολικής παραγωγής

Βonus tips: 
«Η Γυναίκα της Ζάκυθος», αν και τυπικά πεζό, δεν εντάσσεται εύκολα σε κάποιο λογοτεχνικό είδος, αλλά μετεωρίζεται ανάμεσα στο πεζό ή στο ποίημα, στη σάτιρα ή στο λυρικό έργο, στο όραμα ή στη ρεαλιστική αφήγηση

Το έντονα υπαινικτικό και σατιρικό ύφος του έργου, τα προφητικά οράματα που εμπεριέχει και τα διάσπαρτα γκροτέσκα στοιχεία στην περιγραφή της Γυναίκας της Ζάκυθος, επιφέρουν πολλαπλές και δισυπόστατες ερμηνείες για τα μηνύματα και τους στόχους του, σε αναγνώστες και μελετητές του. Αυτό που προέχει, σε κάθε περίπτωση, είναι η αποδοχή της «μιας πραγματικότητας και των πολλών αφορμών της…»


Credits: 
στους συντελεστές της παράστασης -πόσο δε μάλλον όταν πρόκειται για ένα μικρό θέατρο- για την επιλογή ενός αντικειμενικά δύσκολου έργου, γεγονός που για το συγκεκριμένο θέατρο και τις ξεχωριστές και ποιοτικές παραστάσεις του, τείνει να μη συνιστά, πλέον, δημοσιογραφικά είδηση 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας Διονυσιος Σολωμός

Σκηνοθεσία -Διασκευή :Βαλεντίνη Λουρμπά
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Ενδυματολόγος σκηνογράφος ::Ευαγγελος ΄Παπαγιάννης


Παίζουν οι ηθοποιοί:

Διονύσιος Ιερομόναχος:Γιάννης Κωσταράς
Εξάγγελος: Δημήτρης Κοντοδήμος
Γυναίικα της Ζάκυθος:Δώρα Τζερουνιάν

έως 3/6
ΘΕΑΤΡΟ ΕΚΑΤΗ
Διεύθυνση
Εκάτης 11, Πλατεία Κυψέλης
Τηλ: 2106401931 
theatroekati.blogspot.gr

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Follow me on Social Media


Send us your CV: fairytalesbysofianna@gmail.com

Subscribe to our mailing list

* indicates required