της συντάκτριας Μαριάνας Τσάκλα
"Παραμύθι, παραμύθι, δώσε κλώτσο να γυρίσει κι η ιστορία ν' αρχινίσει..."
Κάθε Κυριακή 11.15 π.μ. στο θέατρο Εξ Αρχής, στα Εξάρχεια, δίνεται η ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ένα από τα πιο λατρεμένα και κλασικά παραμύθια που διαβάζονται μετά από τόσα χρόνια ανελλιπώς ακόμα και σήμερα.
Το παραμύθι του Κοντορεβυθούλη αποτελεί παραδοσιακό παραμύθι της Κεντρικής Ευρώπης και έχει καταγραφεί για πρώτη φορά το 1697 στη συλλογή παραμυθιών «Les contes de ma mere l’ oye», (Ιστορίες της μαμάς μου της χήνας) του Σαρλ Περώ. Η ιστορία πραγματεύεται την εγκατάλειψη και την ανεξαρτητοποίηση του παιδιού από τους γονείς του και την προσπάθειά του να καταφέρει να επιβιώσει μόνο του σ' έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις και κινδύνους. Πολύ σημαντικό στοιχείο στο παραμύθι διαδραματίζει και η συνεργασία μεταξύ των συνομηλίκων.
Το παραμύθι του Κοντορεβυθούλη αποτελεί παραδοσιακό παραμύθι της Κεντρικής Ευρώπης και έχει καταγραφεί για πρώτη φορά το 1697 στη συλλογή παραμυθιών «Les contes de ma mere l’ oye», (Ιστορίες της μαμάς μου της χήνας) του Σαρλ Περώ. Η ιστορία πραγματεύεται την εγκατάλειψη και την ανεξαρτητοποίηση του παιδιού από τους γονείς του και την προσπάθειά του να καταφέρει να επιβιώσει μόνο του σ' έναν κόσμο γεμάτο προκλήσεις και κινδύνους. Πολύ σημαντικό στοιχείο στο παραμύθι διαδραματίζει και η συνεργασία μεταξύ των συνομηλίκων.
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε μια πάρα πολύ φτωχή οικογένεια καλαθοποιών, που αποτελούνταν από τους γονείς και τα εφτά παιδιά τους. Ο Κοντορεβυθούλης είναι το πιο μικροσκοπικό αλλά και το πιο έξυπνο απ' όλα τ' αδέλφια του. Πολυαγαπημένος και αχώριστος φίλος και βοηθός του είναι ο σκύλος του, Ζιν (ο oποίος δεν αντέχει που τον ταΐζουν συνέχεια ρεβίθια και είναι και λίγο νευρικούλης). Λόγω της οικονομικής τους εξαθλίωσης, ο πατέρας με βαριά καρδιά και μην έχοντας άλλη επιλογή, αποφασίζει να εγκαταλείψει τα παιδιά του στο δάσος για να βρουν μόνα τους την τύχη τους. Κατά την παραμονή του στο δάσος, ο Κοντορεβυθούλης, ψάχνοντας για καταφύγιο, πιάνεται όμηρος ενός ανθρωποφάγου γίγαντα (ο γίγαντας πάντως, αν και ο κακός της υπόθεσης, στην παράσταση είναι πολύ συμπαθητικός και αστείος). Θα καταφέρει άραγε ο Κοντορεβυθούλης να νικήσει τον κακό και λαίμαργο γίγαντα και να ενωθεί πάλι με την οικογένειά του; Η φιλία, η ευρηματικότητα, η εξυπνάδα, το θάρρος και η επιμονή, αποτελούν τα εργαλεία της επιτυχίας για το μικρό μας ήρωα, που αγωνίζεται ως το τέλος με αστείρευτη αισιοδοξία μέχρι να τα καταφέρει.
Ο Παρφές...
ένα παραμύθι για το σχολικό εκφοβισμό (Βullying)
έρχεται σύντομα...
Η Ελένη Τσακάλου, ο Νίκος Μπατάλας, ο Άγγελος Κούκος και η Ίλια Σπυροπούλου, δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό προσεγγίζοντας ερμηνευτικά με σεβασμό, ενθουσιασμό και παιδική αθωότητα το γνωστό παραμύθι. Επίσης, υπάρχουν έξυπνες και διασκεδαστικές διαδραστικές ερωτοαπαντήσεις με τους μικρούς θεατές, ενώ και οι ηθοποιοί προσαρμόζουν επιτυχώς την ερμηνεία τους, ανάλογα με την απόκριση των παιδιών, μετατρέποντάς την σε μέρος της πλοκής του έργου. Ως εκ τούτου, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία συμμετοχής και διαλόγου, ενώ οι ηθοποιοί είναι πολύ προσιτοί και επικοινωνιακοί μαζί τους. Η αξιοποίηση σύγχρονων στοιχείων της σημερινής πραγματικότητας (social media), προσδίδει μια ξεκαρδιστική και μοντέρνα νότα.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν άρτια, ανταποκρινόμενα πλήρως στην εποχή και στο ύφος του παραμυθιού, ενώ ο φωτισμός ήταν ικανοποιητικός.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν άρτια, ανταποκρινόμενα πλήρως στην εποχή και στο ύφος του παραμυθιού, ενώ ο φωτισμός ήταν ικανοποιητικός.
Το πολύ καλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, πάντως, μετριάζει ο περιορισμένος χώρος της θεατρικής σκηνής. Η απόσταση μεταξύ κοινού και σκηνής είναι μηδαμινή, κάτι που εξυπηρετεί μεν τη διαδραστικότητα, αλλά λόγω της στενότητάς του δεν «αναπνέουν» τα εκτυλισσόμενα επί σκηνής και δε διευκολύνεται η θεατρική δράση. Διάλλειμα δεν υπάρχει, στοιχείο που μπορεί να κουράσει και να παρεμποδίσει τη συγκέντρωση των παιδιών πολύ νεαρής ηλικίας.
Επιπλέον, το μήνυμα που δίνεται από το σκυλάκι, τον Ζιν, για τη μη ορθότητα της χρήσης βίας και την επιλογή διαλόγου ως μέσου επίλυσης διαφορών -εκφράζοντας μ' αυτόν τον τρόπο τη μεταμέλειά του για τα χτυπήματα στο Γίγαντα-, είναι πολύ γλυκό, αν και δεν είναι σίγουρο ότι είναι πλήρως δικαιολογημένο (ο Κοντορεβυθούλης απειλούνταν ότι θα καταβροχθιστεί την επόμενη μέρα, εν είδει πρωινού, επομένως έπρεπε να σώσει τη ζωή του) και θα ήταν άξιο διαλόγου κατά πόσο η συζήτηση θα είχε κάποιο νόημα στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Φυσικά, η συγχώρεση και το δικαίωμα δεύτερης ευκαιρίας, είναι αρετές και ηθικές αξίες που είναι αναγκαίο να διέπουν τον κάθε πολίτη μιας ευνομούμενης και πολιτισμένης κοινωνίας. Επιβάλλεται, ταυτόχρονα, να προβάλλονται και να καλλιεργούνται από την παιδική ηλικία, ώστε να γίνουν κτήμα της συνολικότερης στάσης του απέναντι στα πράγματα και τους συνανθρώπους του, γεγονός που τιμά ιδιαίτερα τους συντελεστές της συγκεκριμένης παράστασης που τις προβάλλουν.
Φυσικά, η συγχώρεση και το δικαίωμα δεύτερης ευκαιρίας, είναι αρετές και ηθικές αξίες που είναι αναγκαίο να διέπουν τον κάθε πολίτη μιας ευνομούμενης και πολιτισμένης κοινωνίας. Επιβάλλεται, ταυτόχρονα, να προβάλλονται και να καλλιεργούνται από την παιδική ηλικία, ώστε να γίνουν κτήμα της συνολικότερης στάσης του απέναντι στα πράγματα και τους συνανθρώπους του, γεγονός που τιμά ιδιαίτερα τους συντελεστές της συγκεκριμένης παράστασης που τις προβάλλουν.
Συνοψίζοντας, πρόκειται για μια χαριτωμένη παιδική παράσταση, με αξιόλογες ερμηνείες και ηθικά διδάγματα, που αξιοποιεί τη διαθεσιμότητα και τη συμμετοχικότητα των παρευρισκόμενων παιδιών. Οι όποιες αδυναμίες της δεν αποτρέπουν τους μικρούς μας φίλους από το να διασκεδάσουν και να περάσουν μια ευχάριστη ώρα παρέα με μια όμορφη διαχρονική ιστορία, όπως αυτή του Κοντορεβυθούλη.
Τέλος, θα ήταν ευχής έργο ν' αυξάνονται ανάλογες προσπάθειες, με πηγή έμπνευσης τη λαϊκή αφήγηση και τον παραμυθόκοσμο των παιδικών μας χρόνων, για ν' αναπολούν οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι.
Τέλος, θα ήταν ευχής έργο ν' αυξάνονται ανάλογες προσπάθειες, με πηγή έμπνευσης τη λαϊκή αφήγηση και τον παραμυθόκοσμο των παιδικών μας χρόνων, για ν' αναπολούν οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νεότεροι.
Από 2 Σεπτεμβρίου και κάθε Κυριακή 11.15πμ
στο θέατρο ΕΞΑΡΧΗΣ
Δερβενίων 46 και Εμμανουήλ Μπενάκη στα Εξάρχεια
Διάρκεια παράστασης : 1 ώρα & 10 λεπτά
Τηλ. επικοινωνίας & πληροφοριών : 210 3822661, 6977023168
E-mail επικοινωνίας: exarhistheatro@gmail.com
Εισητήρια: Viva.gr
Συντελεστές
Διασκευή – Σκηνοθεσία - Μουσική : Ελένη Τσακάλου
Σκηνικό – Κοστούμια - Μάσκες : Δανάη Σταματίου
Ενορχήστρωση – sound design : Δημήτρης Σόρκος
Χορογραφίες : Δέσποινα Χουζούρη
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ελένη Τσακάλου, Νίκος Μπατάλας, Άγγελος Κούκος, Ίλια Σπυροπούλου
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.