Thursday, May 20, 2021

Γεωργίου Ελένη "Όσο κι αν βομβαρδίζουμε τα παιδιά με κατασταλτικά για το μυαλό τους ερεθίσματα, πάντα θα μας εκπλήσσουν!"

Αποκλειστική συνέντευξη στο Fairytales!

H συγγραφέας Ελένη Γεωργίου «εγκλωβίζει» τον Κόρον τον ιό στις σελίδες του βιβλίου της, στο... εργαστήριο του Fairytales, με «ιατρικούς επισκέπτες» τα παιδιά και τη φαντασία τους, με αφορμή και το τέλος του official lockdown! Επειδή, όμως, ο ιός... «ήρθε για να μείνει», αρχίζουμε αναρρίχηση, υποβάλλουμε σε «λογοτεχνικό crash test» την Κέρκυρα, τα Γιάννενα, τη Θεσσαλονίκη και την Κοζάνη, ζωγραφίζουμε για την ισότητα και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, τραγουδάμε και φωτογραφίζουμε... καλοκαίρια με ζαβολιές και παιχνίδια, κρατώντας αποστάσεις και μέτρα... Άλλωστε, «πώς να στερήσεις από τα παιδιά τις αγκαλιές»


Κάθε περίοδος επιδημίας είναι δύσκολη για όλους μας, ιδιαίτερα για τα παιδιά καθώς δεν μπορούν να την κατανοήσουν.
Το βιβλίο αυτό, χρησιμοποιώντας ως εργαλείο τη φαντασία, προσπαθεί να δώσει μια αφήγηση της κατάστασης που βιώνουμε σε κάθε αντίστοιχη εποχή.
Αφήστε τα παιδιά σας να γνωρίσουν τον Κόρον τον ιό, μέσα από αυτό το βιβλίο και αντλείστε έμπνευση για να δώσετε τις απαντήσεις που ταιριάζουν στο δικό σας παιδί, σ’ αυτή, αλλά και σε μελλοντικές καταστάσεις.

Αναλυτική παρουσίαση του βιβλίου μπορείτε 
να δείτε εδώ!


ISBN 978-960-658-034-5

ΣΕΛΙΔΕΣ 34

ΕΚΔΟΣΗ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ Ελένη Γεωργίου

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΣ Φλώρου Ιωάννα

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΤΥΠΟΥ

Έγχρωμη πολυτελής έκδοση τυπωμένη σε βρώσιμο χαρτί με ατοξικά χρώματα.

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ

Παιδικά, εφηβικά & εικονογραφημένα βιβλία | Παιδικά εικονογραφημένα

Κέρκυρα, Γιάννενα, Θεσσαλονίκη, Κοζάνη. Ποια είναι η πιο «λογοτεχνική πόλη» και ποια αντίστοιχα η πιο «kids  friendly»;  

Χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, το “λογοτεχνική πόλη” έρχεται να κολλήσει αυτόματα στην Κέρκυρα και στο μυστηριώδες τοπίο της που θεωρώ ότι αποτελεί πηγή έμπνευσης για πολλούς/ες καλλιτέχνες/ιδες. Όσον αφορά στο δεύτερο χαρακτηρισμό, χρειάζεται να τονίσουμε ότι αυτό έχει να κάνει με την ιδιοσυγκρασία, τα γούστα αλλά και τις ανάγκες του κάθε ανθρώπου και γονέα. Στην Ελλάδα, ως προς την διαμόρφωση τουλάχιστον και την πολιτισμική ανάπτυξη, έχουμε πολύ δρόμο ακόμα για να θεωρηθεί κάποια πόλη ως "kids friendly".

Προσωπικά θεωρώ τη Θεσσαλονίκη, μιλώντας για το κέντρο βέβαια, ως μια πόλη ιδανική για ένα/μία φοιτητή/φοιτήτρια αλλά όχι τόσο για ένα μικρό παιδί. Ένα μεγάλο αστικό κέντρο, όπως το συγκεκριμένο, έχει δυσκολίες από το να μετακινηθεί ένα παιδί με καρότσι ή ποδήλατο μέχρι το σε ποια ηλικία του επιτρέπεται να πάει μόνο του για ψωμί και το σε πόση ώρα και με τι μέσο μπορεί να βρεθεί κοντά στη φύση. Έτσι, στο ίδιο σκεπτικό, η Κοζάνη είναι μια πιο φιλική προς τα παιδιά πόλη, καθώς, ενώ είναι αναπτυγμένη κι έχει καλή ποιότητα ζωής, ταυτόχρονα προσφέρει παρά πολλές κοντινές επιλογές για γρήγορες εξορμήσεις στη φύση. 

Εδώ, απ' όσο αντιλαμβάνομαι, τα παιδιά αρχίζουν να βαλτώνουν μετά την εφηβεία και τότε αρχίζουν να στρέφονται προς τις μεγαλύτερες πόλεις.

Στα Γιάννενα το πεδίο για την ανάπτυξη ενός παιδιού είναι αρκετά καλό, ενώ πρόκειται και για μια πανέμορφη πόλη που ενδείκνυται και για φοιτητική ζωή, αν εξαιρέσουμε, βέβαια, τη μόνιμη βροχόπτωση. 

Η Κέρκυρα είναι ιδανική για διακοπές ή για να έχεις ένα εξοχικό, αλλά το χειμώνα τα πράγματα δυσκολεύουν στα χωριά και κυρίως για τα παιδιά, καθώς η πρόσβαση ακόμα και σε δραστηριότητες είναι δύσκολη.


ΚΕΡΔΙΣΕ ΤΟ!!!


Ασχολείστε με την αναρρίχηση σε τοίχο, αλλά και σε εξωτερικά πεδία. Η αναρρίχηση είναι ένα σπορ που τείνει να γνωρίζει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για ποιους λόγους αξίζει να το δοκιμάσει ένα παιδί, αλλά κι ένας ενήλικας;  

Πρόκειται για ένα άθλημα που συνδυάζει τέλεια τη σωματική με τη νοητική άσκηση, ενώ ταυτόχρονα τα ύψη και η αδρεναλίνη που παρέχει στους/στις αθλητές/τριες της την κάνει παρά πολύ ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Ταυτόχρονα τα βοηθά να ξεπεράσουν τυχόν φόβους και να αγαπήσουν το περιβάλλον. Πολύ βασικό, επίσης, είναι ότι, μέσω της αναρρίχησης, τα παιδιά μαθαίνουν να εμπιστεύονται τον/την άλλον/άλλη, να συνεργάζονται. Τέλος, διδάσκονται δια βίου δεξιότητες, όπως δεσίματα κόμπων, εύρεση διαδρομής, καταρρίχηση,... Η αναρρίχηση, μάλιστα, σε εξωτερικά πεδία, συνδυάζει την άθληση με εκδρομές και ταξίδια των οποίων τα οφέλη για τα παιδιά είναι περιττό να αναφερθούν! 

Θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την αναρρίχηση οικογενειακό άθλημα, αφού μπορούν ταυτόχρονα να ασκηθούν γονείς και παιδιά και να συμμετέχουν στις ίδιες εκδρομές, βρίσκοντας πάντα ο/η καθένας/καθεμία έναν βράχο του επιπέδου του για να σκαρφαλώσει!




Ποια ήταν η δική σας «διέξοδος» από την πανδημία και τον εγκλεισμό και ποια η αντίστοιχη των δύο κοριτσιών και της οικογένειάς σας; Ποια θα είναι η σοβαρότερη μακροπρόθεσμη επίπτωση στα παιδιά και τους ενήλικες;  

Με ένα νήπιο κι ένα μωρό στο σπίτι, είναι δύσκολο να σε καταβάλλει ο εγκλεισμός. Το διαρκές παιχνίδι μέσα στο σπίτι δίνει χαρά κι ελπίδα, αλλά και οι διαρκείς υποχρεώσεις, δε σου αφήνουν χρόνο να τα πολυσκεφτείς και να μελαγχολήσεις.

Όσο προσπαθώ, βέβαια κι όταν φτάνω στα όρια μου, ξεκλέβω χρόνο για λίγη γυμναστική και καμιά ζωγραφιά, χειροτεχνία,... για να ξεχαστώ! Οι οικογενειακές βόλτες κοντά στη φύση, όσο μας επιτρέπονται, είναι οι αγαπημένες μου.

Ανεξαρτήτως ηλικίας, μετά από το ισχυρό βίωμα  της πανδημίας, παιδιά κι ενήλικες μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη ανασφάλεια για το αύριο, αβεβαιότητα, φόβο και τάσεις για απομόνωση. Αυτό μπορεί να φανεί μέσω της μεγαλύτερης εξάρτησης από τους γονείς ή την ευερεθιστότητα. Ωστόσο, γονείς, κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι, μπορούμε να στηρίξουμε τα παιδιά, προκειμένου να επανέλθουν στη πρότερη συναισθηματική τους κατάσταση. Τίποτα δεν είναι μόνιμο κι έχοντας στο μυαλό μας τη μεγάλη προσαρμοστικότητα των παιδιών, μπορούμε να ελπίζουμε ότι όλα θα γίνουν καλύτερα!

H  περιπέτεια του Κόρον είναι γραμμένη σε έμμετρο λόγο. Είναι πιο αφομοιώσιμος και λειτουργεί πιο... διασκεδαστικά στα μικρά παιδιά ή ήταν απλώς επιλογή της... φαντασίας και του «ποιητικού» σας οίστρου;  Τραγουδάνε τα σημερινά παιδιά στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας;  

Πέρα από τα θετικά χαρακτηριστικά του έμμετρου λόγου, που ήδη αναφέρατε, να προσθέσω πως τα παιδιά τείνουν να αποστηθίζουν τα στιχάκια και να τα επαναλαμβάνουν. Αυτό ευνοεί πολύ και τη δραματοποίηση, ενώ συχνά παρατηρούμε ότι τα ίδια αντικαθιστούν λέξεις ή φράσεις με άλλες και εισέρχονται, μ' αυτόν τον τρόπο, σε μια διαδικασία πολύ δημιουργική. Το βιβλίο το είχα ξεκινήσει για να εξηγήσω στη μικρή μου τη κατάσταση και μιας που ήταν μόλις δυόμισι, το έμμετρο αποτελούσε μονόδρομο.  Είναι και κάτι που μου βγήκε πολύ αβίαστα.  

Ως προς το δεύτερο ερώτημα, ναι, φυσικά και τραγουδούν τα σημερινά παιδιά. Άλλωστε, τα παιδιά είναι παιδιά κι όσο κι αν τα βομβαρδίζουμε με κατασταλτικά για το μυαλό τους ερεθίσματα, αυτά πάντα θα μας εκπλήσσουν. Εδώ να προσθέσω κιόλας, μιας που δουλεύω με παιδιά προσφύγων, ως νηπιαγωγός το τελευταίο διάστημα, ότι η μουσική πραγματικά ενώνει τους ανθρώπους. Είναι τρόπος επικοινωνίας. Ενώ δε μιλούμε την ίδια γλώσσα με τα παιδάκια μου, δηλαδή, καταφέρνουμε και να τραγουδήσουμε και να χορέψουμε και μάλιστα είναι το αγαπημένο μας μάθημα! 

Θα δουν και τηλεόραση τα παιδιά και στο τάμπλετ θα παίξουν. Δεν είμαι υπέρ της απαγόρευσης ή της τεράστιας αυστηρότητας σε αυτό το κομμάτι. Δεν μπορούμε να ζήσουμε σε άλλη εποχή, αλλά με μέτρο πάντα για να μπορέσουν να ξεδιπλώσουν την προσωπικότητα και τα συναισθήματά τους.  

Τι θα θέλατε να φωτογραφίσετε περισσότερο από την παιδική σας ηλικία, αν είχατε υποθετικά αυτή τη δυνατότητα;  

Αναμφίβολα θα ήθελα να φωτογραφίσω τα καλοκαίρια μου στο χωριό στην Κέρκυρα με τις ζαβολιές και τα παιχνίδια!


Περισσότερα για τις εκδόσεις μπορείτε 

να δείτε εδώ!

Ο ιός Κόρον θα ήταν καλύτερα διαχειρίσιμος από ένα παιδί της εποχής που γεννήθηκε ή από ένα παιδί της γενιάς σας; Σε ποιο παιδί και σε ποια εποχή θα είχε τις λιγότερες επιπτώσεις;  

Νομίζω δεν υπάρχει διαφορά. Για όλους μας η κατάσταση της πανδημίας είναι επίπονη. Το πώς ο καθένας θα διαχειριστεί την κατάσταση και το τι αντίκτυπο θα έχει αυτή στην ψυχολογία του, διαφέρει από άτομο σε άτομο ανάλογα με τα βιώματα, τις ανάγκες, τις συνθήκες που ζει, το άγχος που του προκαλεί η κατάσταση,... Το να λέγαμε ότι θα είχε λιγότερες επιπτώσεις σ' ένα προετοιμασμένο παιδί είναι κάτι το αμφίβολο.

Tι εκτιμάτε ότι θα κρατήσουν τα μικρά παιδιά μετά το τέλος της πανδημίας, από την καραντίνα, τις αποστάσεις και τα μέτρα;  

Ίσως για ένα διάστημα να είναι λιγότερο διαχυτικά και να προσέχουν τις επαφές τους και πιθανόν να διατηρήσουν τους κανόνες υγιεινής. Φοβάμαι, πάντως, ότι είναι πιθανό να αυξηθεί το άγχος και ο φόβος των παιδιών για τα νοσοκομεία, τους γιατρούς, τις ασθένειες... Η καθημερινή υπέκθεση σε αντίστοιχες εικόνες εντείνει τον φόβο τους.

Ποιο θα ήταν το θέμα που θα ζωγραφίζατε και θα θέλατε να σας χειροκροτήσουν υπερήφανα τα παιδιά σας;  

Θα ήθελα να ζωγραφίσω μια εικόνα στην οποία να αποτυπώνεται η ισότητα σε κάθε έκφανσή της και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα του/της άλλου/άλλης. Αν και υποτίθεται η κοινωνία μας προοδεύει, βλέπουμε, ακόμα, φαινόμενα ρατσισμού και βίας κατά του διαφορετικού.

 Mε ποιον τρόπο θα πείθατε ένα μικρό παιδί που αρνείται πεισματικά να πλένει τα χέρια του και να κρατάει αποστάσεις;  

Το καλύτερο εργαλείο είναι η μίμηση. Είναι απαραίτητο να βλέπει εμάς να το κάνουμε, τους συνομήλικούς του, ακόμα και τις κούκλες σε ένα παιχνίδι, αν είναι δυνατόν. Καλό θα ήταν να του εξηγούμε διαρκώς τους λόγους που χρειάζεται να γίνεται αυτό, όσο κι αν  αντιστέκεται, μέσα από συζητήσεις, ιστορίες και παιχνίδια και με επιμονή θα το κατακτήσει και θα γίνει τρόπος ζωής. Τώρα οι αποστάσεις είναι λίγο πιο δύσκολο. Πώς να στερήσεις από τα παιδιά τις αγκαλιές;

«Θα έπρεπε να εφεύρουμε τον κορωνοϊό, αν δεν υπήρχε».  

Μόνο καλλιτεχνικά μπορώ να κατανοήσω αυτήν την πρόταση. Να γράφαμε, για παράδειγμα, την ιστορία μας, ακόμα κι αν δεν υπήρχε ο ιός. Θα ήταν προϊόν της φαντασίας μας, θα εφευρίσκαμε αυτόν τον ηρώα. Για το αν ο ιός είναι όντως εργαστηριακό δημιούργημα και πλάστηκε για οικονομικά συμφέροντα, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι/ες, αλλά σε καμία περίπτωση δε βρίσκω έναν καλό λόγο για να τον εφεύρουμε.  

Ποια είναι η συσχέτιση του βιβλίου σας "Υγειοκλοπές" με τον εμβολιασμό για τον κορωνοϊό;

Στις "Υγειοκλοπές" επουδενί δεν υπάρχει κατεύθυνση προς τον εμβολιασμό, ο οποίος θεωρώ ότι είναι υπόθεση προσωπική και ο καθένας πράττει κατά βούληση. Άλλωστε το εμβόλιο γίνεται πάνω στον ίδιο τον ιό, τον Κόρον. Είναι, θα λέγαμε, ένα φάρμακο μετάλλαξης που τον μετατρέπει από κακό και άκαρδο σε καλό και φυσικά δε γίνεται στην ηρωίδα μας. 

Ήθελα να στραφώ, δηλαδή, στο επιστημονικό-ερευνητικό κομμάτι σε ό,τι αφορά στην εξόντωσή του και στις διάφορες προσπάθειες που έχουν γίνει γι' αυτό κι όχι αποκλειστικά στο εμβόλιο ως μοναδική λύση, καθότι κι εγώ η ίδια δεν έχω ακόμα καθαρή άποψη επί του θέματος.

Ο χαρακτήρας του βιβλίου, πάντως, είναι σαρκαστικός, όπως, για παράδειγμα, η ομοιότητα των προσώπων στην εικονογράφηση (πρωθυπουργός, γιατρός), η οποία αποτέλεσε πρωτοβουλία της εικονογράφου και με βρήκε σύμφωνη φυσικά και η οποία, σε καμία περίπτωση, δεν αποτελεί προσπάθεια ηρωοποίησης των συγκεκριμένων προσώπων. Το εμβόλιο στον Κόρον το κάνει η κινεζικής καταγωγής νοσοκόμα κυρία Φεβρωνία, πίσω από το πρόσωπο της οποίας κρύβονται όλοι οι εργαζόμενοι υγείας σε παγκόσμια κλίμακα, που δίνουν έναν υπεράνθρωπο αγώνα όλο αυτό το διάστημα εξού και η ηρωοποίησή τους. Αυτή προκύπτει από την έλλειψη επένδυσης του κράτους στην υγεία, γεγονός επικίνδυνο για την κοινωνία συνολικά. 


Νικος Κολίτσης 
(Αρχισυντάκτης)

Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής (Τμήμα Φιλολογίας-ΑΠΘ), 
με μεταπτυχιακό στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. 
Αριστούχος Δημοσιογραφίας, με σπουδές Φωτογραφίας. 
Συγγραφέας, κριτικός θεάτρου (για παιδιά & ενήλικες), κινηματογράφου & λογοτεχνίας, με συνεργασίες
με έντυπο-ηλεκτρονικό τύπο πανελλαδικά

Διαβάστε ακόμα:

Ο Παρφές, ένα σύγχρονο παραμύθι για τον σχολικό εκφοβισμό!


    Πατήστε εδώ!

                                     
                                              Συγγραφέας: Σοφιάννα Παϊδούση
Ηλικία: από 4 ετών
Σελίδες: 80
Είδος: Print Book, Fairytale, Picture book, full color
Τόπος & Χρόνος έκδοσης: Αθήνα, Ιούλιος 2019

Παραγγείλτε το βιβλίο του Παρφέ, στη μοναδική τιμή των 9,99 € και κερδίστε αυτόματα: 
↝Το αντίστοιχο eBook του Παρφέ, (αξίας 4.90 €)
↝Την ηχογραφημένη αφήγηση της ιστορίας  (αξίας 1 €)
↝Ιδιόχειρη αφιέρωση της συγγραφέα

→Super προσφορά: 
Τα δύο βιβλία 18 €, τα τρία 24€!!!
Για παραγγελίες στο: Facebook: @oparfes
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ για το βιβλίο (κριτικές & συνεντεύξεις):
https://oparfes.blogspot.com
Για να δείτε το ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ:

                                                                                 





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Follow me on Social Media


Send us your CV: fairytalesbysofianna@gmail.com

Subscribe to our mailing list

* indicates required